Kategooria : Probleemid ja lahendused

2 Artiklid

Tänapäeval ei pea olema kokakooli lõpetanud, et töötada mõne restorani köögis, sest töötajate puuduse korral on tööandjad üsna liberaalsed. Võetakse vastu abikokkadena kõiki inimesi, kes on vähegi valmis õppima asju enda ja toidu kohta juurde ning pidevalt end arendama. Selle käigus võidakse saada isegi aastakümnete käigus lõppude lõpuks restorani peakokaks. Siiski pakub köögis töötamine palju üllatusi, milleks pole sugugi kõik noored ja rohelised töötajad valmis. Selles blogipostituses uurime lähemalt erinevaid tõdesid, mida restorani köögis töötades peatselt endale selgeks saad.

Kui töötad restorani köögis ja tunned, et igakuisest palgarahast jääb puudu, siis kiirlaenud võivad olla sinu võimalused endale kallemaid väljaminekuid lubada. Seejuures pead olema kindel, et saad kiirlaenu õigel ajal tagasi maksta. Kiirlaenu võid kasutada puhkusereisi broneerimiseks, ootamatuks väljaminekuks koduse remondi käigus või kähku auto parandamiseks.

Köögis läheb väga kuumaks ja me ei mõtle seda, et keegi hakkaks seal flirtima! Tegelikult on nii, et hästi paljud pajad podisevad, vesi keeb ja ahjus küpsevad road annavad kuumust veelgi juurde. Nõrgema kuumataluvusega inimestel läheb ühes restorani köögis üsna raskeks, kuna mõnikord võib köögis olla tervelt 5 kraadi kuumem, kui ülejäänud restoranis, mõnikord haruharva isegi 10 kraadi, kui käib eriti suur küpsetamine. Küll aga öeldakse seda, et kui oled piisavalt kaua sellises kuumas köögis kokanud ja toimetanud, siis ajapikku harjub selle kuumusega ära ja näiteks higistamise hulk väheneb. Mõned kokad panevad enne söögi tegemist endale suure hulga deodoranti peale, ent peavad sellega siiski ettevaatlikud olema, kuna deodorandiaur ja lõhn ei tohi mitte mingil juhul valmistatavate roogade kokku puutuda, sest see on ebahügieeniline ja võib tekitada inimestes ebameeldivaid allergiaid. Seega, ole valmis kokana töötades selleks, et mõnikord tundub köögi kliima olevat selline nagu oleks troopilisele reisile läinud. Nojah, oleks siis vastab puhkusetunne ka juures, eks!

Köögis pead koos tegutsema hästi paljude inimestega, eriti, kui tegu on piisavalt suure restoraniga. Pead aru saama, et mõnikord võivad pinged üle pea käia ja kõik inimesed ei saa võrdselt hästi läbi. Proovi ikkagi üldjuhul inimestega normaalselt suhelda, kuna stressirohketel hetkedel võivad muidu natukene lonkavad suhted tõeliselt kehvaks muutuda ja inimesed hakkavad teineteise peale karjuma või ise suuri ähvardusi tegema. Kui organisatsiooni mikrokliima on korras, siis ei tohiks ka köögis väga palju halbu asju juhtuda. Toimivas köögis on hoopiski täielik vendlus ja valitseb hea teineteise vastastikune mõistmine. Pikalt koos töötades on võimalik töö kulgu optimeerida, kuna inimesed oskavad juba kaastöötajate liigutusi paremini ette ennustada.

Köögis töötamine võib paksuks teha ja see on eriti aktuaalne oht, kui juhtud peakokana töötama. Tavalised assistendid ei pea enamasti väga palju põhilisi toite maitsma, kuid peakoka õlul laseb kõige suurem vastutus: tema peab vastutama selle eest, et köögist läheks välja võimalikult maitsev ja tema visioonile vastav roog. Selleks peab aga toite maitsma ja kui seda terve õhtu teha, siis võib pika peale koguneda päris suur hulk ekstra kaloreid. Pealegi on köögis enamasti üsna kitsas, nii et mingist suurest trennist ringi kõndimise käigus just rääkida ei saa.

Kööki peab pidevalt puhtana hoidma, kuna vastasel juhul hakkavad mustad nõud ja köögitarbed aina kuhjuma ning kuhjuma. Kui mitte puhastada, siis võib kogu toidu tegemine ja köögikorraldus paraja kaose käigus lihtsalt kokku kukkuda. Seega peab mainima, et köögis töötades võib oodata päris palju puhastamist. Mõnikord teevad seda puhastustööd nõudepesijad, ent see pole alati sugugi nii. Tihti peavad kokad isegi vastutama oma tööpinna puhtuse eest ja see pole mingist hetkest alates enam ainult hügieeni küsimus. See läheb isegi esteetikast kaugemale, täpsemalt öeldes juriidilistesse küsimustesse. Teatavasti teeb terviseamet ettekirjutusi restoranidele ja see on üldiselt üle maailma erinevates riikides niimoodi. Seega ei saa kokad põhjendada musta tööpinda sellega, et tööl on õudsalt kiire. Kõik peab puhtaks saama või muidu tuleb tervisekontroll ja teeb soolaseid trahve. Seda ei soovi aga ükski restoranipidaja!

Restoranidesse sattub teadupärast igasugust rahvast ja kõik ei pruugi olla üldsegi niivõrd väljapeetud, kui avalikus söögikohas käies peaks olema. Asi võib olla koduses kasvatuses või puudulikes teadmistes, aga selge on see, et restoranis ebaviisakalt käitumine on kõigi inimeste jaoks sügavalt häiriv. Mõnel tekib lausa tunne, et nad tahaksid minna isiklikult kedagi korrale kutsuma. Ilmselt pole sellest suurt tolku, sest on isegi olemas ütlus “ega haridus matsi riku”. Siiski usume, et isegi tavaliste inimeste seas võib leiduda neid, kes pole teatud viisakusreeglite peale üldse mõelnudki. Mida teadlikumad me oma kultuuris valdavatest normidest ja keskkonnast oleme, seda edukamad saame ka elus olla. Seega tasub igapäevaselt tööd teha selle nimel, et õppida uusi asju selgeks. Käesoleva blogipostitusega saabki õppida selgeks kõiki viise, kuidas restoranis viisakalt käituda (või siis kuidas mitte käituda).

Ebaviisakus #1

Kui jõuad kohale vahetult enne köögi sulgemist ja hakkad nõudma toitu lauale. See on nii ebaviisakas kokkade vastu, kes on just hakanud vaikselt valmistuma sulgemiseks ja uudis uuest kliendist on viimane asi, mida nad kuulda tahaksid. Mitmes mõttes on tegu absoluutselt vastutustundetu käitumisega. Kõigepealt peab arvestama sellega, et see tähendab lisatööd ettekandjatelegi, kes peavad jookide valamise ja toomise asemel hoopiski köögi vahet sõeluma. Teiseks vajab köögi kinni panemine oma aega ja see lükkab isegi edasi aega, mil nõudepesijad saaksid hakata koju minema. Ära mine restorani viimasel hetkel, ole sellest targem!

Ebaviisakus #2

Kui jõuad oma reserveeritud lauda pool tundi või kaks tundi hiljem, siis on see üsna ebaviisakas. Olles pidanud juba reservatsiooni tegema, siis on järelikult toidukoht üsna populaarne koht, kus süüa ja järjekorrad on pikad. Kui sa aga tuled hiljem ja ei anna sellest ette teada, siis antakse ilmselt laud juba kellelegi teisele edasi. Kohale saabudes paned sa ettekandjad meeletult keerulisse olukorda, kuivõrd teoreetiliselt on sul õigus saabuda ja kuri olla laua ära andmise üle, siis oled sa ise ka nõmedalt käitunud, sest sa jäid nii palju hiljaks.

Ebaviisakus #3

Teenindajatega tuleb käituda viisakalt ja kindlasti mitte neid mingil moel solvata. Kui su toit jääb natuke hiljaks, siis suhtu sellesse mõistvalt, mitte ära hakka inimesi solvama. Toidu hilinemine ei pruugi üldsegi ettekandja kontrolli all olla, sest see võib hoopiski olla seotud köögis tegutsevate kokkade või ootamatult suure klientuuri arvuga. Parem räägi oma lauakaaslastega või üksi olles sukeldu nutitelefoni selle asemel, et kellegi peale kurjustama hakata. Ja kui ikkagi soovid oma ebameeldivast kogemusest teada anda, siis tee seda viisakalt ja selgita võimalikult sõbralikult asi ära.

Ebaviisakus #4

Olles külaline vähegi luksuslikumas kohas, tähendab see automaatselt seda, et võiksid jootraha jätmisega veidi liberaalsem olla. Muidugi ei pea igas kohvikus või nurga peal asuvas einelas suurt tippi jätma, aga kui tegu on ikkagi restoraniga, kus on ainult valged laudlinad ja igal pool salvrättidest vormitud luiged, siis tasub siiski jätta korralik rahasumma. Üldiselt oleks kõige mõistlikum annetada teenindajatele lisakasumiks umbes kümme kuni kakskümmend protsenti saadud arvest. Väga ebaviisakas oleks jätta ainult täpne summa või jätta natukene rohkem ja siis sentide tagasi andmist ootama jääda.

Ebaviisakus #5

Hoia oma lapsed kontrolli all, kui nad ei oska ilusti restoranis käituda. Pealegi sulle endale võib nende käitumine tunduda teistega võrreldes märkimisväärselt vastuvõetavamana. Tasub alati mitu korda mõelda, kas su lapse käitumine on ikkagi mõistuspärane ja restorani tingimustesse sobiv või mitte. Kui mitte, siis jäta parem laps lapsehoidja juurde või mõne peretuttava koju, kes on nõus teda restorani külastamise ajaks natukene aega enda manu hoidma.

Ebaviisakus #6

Palun ära jää restorani pikaks ajaks pärast arve maksmist edasi istuma, sest see on lihtsalt väga nõme käitumine. Restorani töötajad tahavad, et võimalikult paljudel inimestel oleks võimalik uste vahel läbi käia, nii et kui sa jääd pikaks istuma, siis hoiab see kellegi teise võimalust tagasi ning restoranile tähendab see saamata jäänud tulu. Arvesta teiste ja restorani omanikega, eks!

Ebaviisakus #7

Ära jäta prügi laua peale vedelema. Restorani ettekandjad saavad aru, kui sa oled lihtsalt jätnud midagi toiduga seonduvat lauale, sest see on täiesti arusaadav ja loogiline. Kui sa nuuskad salvrätiga nina, jättes tilkuva ja tatise räti lauale vedelema, siis see on lihtsalt tõeline sigadus, mida ei tohiks mitte keegi endale lubada.

PAGE TOP